W spektaklu Rodzina pokazujemy system relacji we współczesnej rodzinie. Każda scena dotyczy jednego obszaru z życia i relacji głównego bohatera – Michała. Ponieważ nie potrafi on jasno komunikować swoich potrzeb, rozwiązywać konfliktów, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych i długo nie podejmuje kluczowych decyzji, to inni podejmują te decyzje za niego, co ostatecznie doprowadza do sytuacji, w której zostaje sam.

Historia i postaci w spektaklu:

IMG_1799Rodzina, kiedyś szczęśliwa, obecnie w kryzysie. Mąż do tej pory skupiony na biznesie, który przynosił duży dochód, żona kiedyś marzyła o karierze malarki, pracowała w galerii i dwójka dzieci; syn (z poprzedniego związku żony) i wspólna córka. Obecnie nikt nie wkłada energii we wspólne życie. Każde z nich szuka jej na zewnątrz: Mąż ma przyjaciółkę, żona próbuje różnych form rozwoju osobistego, syn studiuje za granicą. Osoby chcące i wnoszące energię do rodziny to 15 letnia córka i babcia, która ją wspiera w trudnych chwilach. Pozostali bohaterowie to przyjaciel męża ze studiów, wspólnik z firmy, przyjaciółka męża i koleżanka żony.

Cała historia to napięcia, seria niedomówień, konfliktów ukrytych, chęć utrzymania status quo, aby tylko nie podejmować decyzji. Wszyscy w tej historii męczą się tym stanem. Ostatnia scena ukazuje skutki nie podejmowania działania przez głównego bohatera.

Próba dla rzeczywistości (A. Boal)

Osoby obserwujące spektakl i historię głównego bohatera z perspektywy widza w ciągu 20 minut trwania spektaklu, aktywizują się emocjonalnie i intelektualnie. Rozważają teoretyczne możliwe zachowania głównego bohatera i innych postaci historii przedstawionej w spektaklu „Rodzina”, a następnie aktywnie się angażują wchodząc na miejsce postaci z historii.

W interwencjach nie chodzi o spektakularne rozwiązania, ale o realne podjęcie próby skonfrontowania się z realną sytuacją życiową i wniesienie doświadczenia do rzeczywistości .

Cel

Poprawa jakości relacji  przez ujawnianie mechanizmów i podnoszenie kompetencji w zakresie komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie oraz podnoszenie świadomości na własny temat poprzez wykorzystywanie interaktywnego projektu teatralnego i szkoleń dramowych.

Opcje scenariusza ze względu na grupę odbiorców

Spektakl dla młodzieży, rodziców, pedagogów

Gdy widzami jest młodzież i ich rodzice lub grupa pedagogów, wtedy w naszych spektaklach zamiast kochanki, (która staje się postacią wirtualną ) pojawia się postać nauczycielki, która wnosi ważny wątek związany z relacjami w systemie szkolnym.

Zamiana głównych bohaterów

Podjęliśmy wyzwanie i przełożyliśmy historię jeden do jednego, gdzie żona – Monika stała się główną bohaterką i doświadcza tej samej historii, którą przeżywał Michał.

W momencie gdy te dwie historie następują jedna po drugiej –  to widzowie obserwując mają szansę na refleksję na temat podobieństw i różnic jakich doświadczają kobiety i mężczyźni będąc w tej samej sytuacji życiowej.

Spektakl jest wystawiany od dwóch lat w różnych miejscach Polski.

Koordynatorka Projektu: Ela Szczęk + 48 502 724 888